Csepelgumi.hu +36-30-227-4142 info@csepelgumi.hu

Téli gumik képességei vs. Új energiacímke

Eddig is voltak kétségeink a különböző hatóságok és médiumok által már jó előre beharangozott gumiabroncs energiacímkékkel kapcsolatban, de most érkezett el az idő, hogy kicsit hangot adjunk a címke árnyoldalainak.

Az új szabályozás célja, hogy a fogyasztók áttekinthetőbb képet kapjanak az egyes gumiabroncsok képességeiről és a gyártókat jobb és környezettudatosabb gumiabroncsok gyártására sarkallja. A cél kiváló, de sajnos nem ez valósult meg, sőt a téli gumik esetén kifejezetten veszélyesnek tartjuk az új szabályozás jelenlegi formáját. A médián keresztül már nagyon sok végfelhasználó értesült az új címkézésről. Egyre többen a címke alapján választanak gumiabroncsot, hiszen mindenütt azt hangoztatják, hogy érdemes rá figyelni. Ez nem is lenne a baj, ha a dolgok úgy működnének, ahogy eredetileg elképzelték. Azonban a probléma ott kezdődik el, amikor a kétgyerekes családapa a legnagyobb megnyugvással vásárolja meg a különböző kínai gyártmányú téli abroncsokat, mivel a címke szerint ugyanannyit vagy többet tudnak, mint egy Michelin, vagy Continental, vagy bármelyik prémium téli gumi. A lelkiismeretét megnyugtatja a tudat, hogy az egyik lehető legjobb téli gumit vette meg és még pénzt is spórolt a családnak. És ezzel már kezd veszélyes irányba menni az új szabályozás. A kínai téli gumik és a nagy gyártók prémium téli abroncsai között a címkék szerint szinte semmilyen különbség nincs! Az új jogszabály életbe lépése előtt sokan kiemelték, hogy a címkézés végre lerántja a leplet az igazán gyenge minőségű, ezáltal veszélyes abroncsokról. A címke szerint nincs különbség, de a valóságban óriási a tudásbeli eltérés. És ezt nemcsak a tapasztalat mondatja velünk.

A teszten a Continental és a Michelin téli abroncsai vizsgáztak a legjobban 7 szempont alapján. A címke csak 3 tulajdonságot emel ki. Hasonlítsuk össze a győztes abroncsok és az utolsó helyezett kínai gyártmányú abroncs nedves fékútját a címke és az ADAC teszt alapján. Az ADAC teszt szerint az utolsó helyezett abroncs nedves fékútja szinte minősíthetetlen (5,5), annyira rossz értékeket mértek. Az új energiacímke alapján hasonlítsuk össze ugyanezt:

A tesztgyőztes Continental TS850

A második helyezett Michelin Alpin A4

Az utolsó helyezett kínai Syron Everest1

A nedves fékút mindhárom esetben C! A teszt szerint viszont téli körülmények között hatalmas eltérés mutatkozik a nedves fékútban. A vásárló joggal teszi fel a címke alapján magában a kérdést, hogy miért fizessen kétszer annyit egy gumiért, ha szinte ugyanazt a minőséget fél áron megkapja. És tapasztalataink alapján ezen egyre gyakrabban gondolkoznak el a magyar fogyasztók. Sajnos. Pedig ezzel saját maguk és környezetük biztonságát is negatív irányban befolyásolják, de a címke hamis biztonságérzetet kelt és teljesen ellentétes hatást vált ki mint amit a jogalkotók vártak az új szabályozás bevezetésével. A nedves fékút mérési módszereire a jogszabály finoman szólva is tág határokat adott meg. A téli gumi nedves fékútját +2 és +20 fok között kell mérni. Tehát akár igaz is lehet a címkén lévő betű, lehet, hogy +20 fokban valóban kiváló a kínai téli gumi nedves fékútja. De egy téli guminál mi értelme +20 fokon vizsgálni a nedves fékutat? Mindenkinek a figyelmét felhívnánk arra, hogy téli gumik esetén saját érdekükben fokozott fenntartással kezeljék az új címkén látható értékeket. Csak remélni tudjuk, hogy nyári gumik esetén kicsit tisztább lesz a kép.